Då var det de där tiderna igen, då till och med spelbolagen och kulturchefernas
husdjur intresserar sig för litteratur. När jag tittar på tv-sändningen från Börshuset
slår det mig hur utdelningen av Nobelpriset i litteratur för tankarna till den heligaste
av ritualer.
Efter månader av diskussioner bakom lykta dörrar är det namn som
lämnar den ständige sekreterarens läppar vit rök som snabbt sprider sig och
lägger sig som en dimma över världen. Den viskar att vi har en ny bokpåve, att ännu
en författare har dubbats till riddare av Stora Ordet och för alltid förts in i
den bläckblodiga successionsordning som började med fransmannen Sully Prudhomme
1901.
Nu är pristagaren betraktad som upphöjd, en av de verkligt stora,
och del av det som brukar kallas kanon, det som bör läsas av alla,
kvalitetslitteraturen.
I år är det Svetlana Aleksijevitj tur. Gott så, det värmer ett journalisthjärta. Men det är alltså
inte på hennes författarskap jag tänker utan på själva ritualen, ett exempel på
hur vi alltid tycks vara i behov av en smakdomare (en position historiskt sett
förbehållen personer från det bildade borgerskapet) någon som säger åt oss vad
som är bra.
I sin dagbok reflekterar den polske författaren Witold Gombrowitz
över detta:
"Är
det nu ett mästerverk som borde fylla oss med hänförelse – varför är då vår
känsla ängslig, osäker och famlar i blindo? Innan vi faller på knä tänker vi
efter om detta är att räkna med som ett mästerverk, vi frågar oss räddhågset om
vi ska låta oss bedåras, vi tar noga reda på om vi har rätt att uppleva de
himmelska känslorna – och först därefter ger vi oss hän."
Så
kommer kanske vissa läsare som nu hittar till en bok av Svetlana
Aleksijevitj att känna, att
liksom tänka att det är dem det är fel på om den inte faller dem i smaken. Med
det sagt är det så klart utmärkt att Nobelpriset för fram något som annars skymts
av alla deckare, vampyrer och smiskande entreprenörer. Priset är också en årlig
chans att med myrsteg förändra ovan nämnda kanon: vem som läses i skolorna, vem
som får stå staty och hamnar på frimärken. Med andra ord har ritualen potential
att göra kanon lite mindre vit och manlig. Man kan dock fråga sig hur Svenska Akademien
tagit till vara på den chansen. Svaret på de vanliga frågorna – varför så få
kvinnor? varför så många svenska och européer? – är enkel; den vilar i
sällskapets sammansättning. Ett sällskap bestående av sex svenska kvinnor och
tolv svenska män (övervägande från det bildade borgerskapet).
Om vi tittar närmare på själva ritualen är den ett inventerat
isberg. Där bilden av pristagarens författarskap som universellt sett god
litteratur, som sätter subjektiveten ur spel, detta är något man ska tycka om,
är den väldiga synliga toppen medan den betydligt snävare sanningen finns dold
under ytan. För vad är Nobelpriset i litteratur, egentligen? Det är Svenska Akademiens
senaste tolkning av en gammal dynamitgubbes testamente. Att belöna den som "under
det förlupne året hafva gjort menskligheten den största nytta" genom att
skriva "det utmärktaste i idealisk rigtning".
Nobelpriset
i litteratur är alltså ett enskilt smakomdöme, förvaltat som ett kollektivt
sådant, fattat av ett slutet sällskap på möten som hemligstämplas i 50 år.
Alltså fjärran en objektiv sanning av samma slag som att den som vinner OS-guld
i 100 meter är snabbast i världen.
Det tåls att påminna om när Svetlana Aleksijevitj namn nu flyger över jordklotet. Hon var
bäst 2015, enligt 17 personer i Gamla stan.
Fotnot:
Det finns 18 ledamöter i Svenska Akademien men Kerstin Ekman (stol
nummer 15) deltar inte i verksamheten sedan 1989.
(Publicerad i Blekinge Läns Tidning 9 oktober 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar