Den
amerikanske författaren Jonathan Franzen nya roman heter ”Renhet”.
Något
jag önskar i hans författarskap.
Franzen
kan som få andra träffa berättandets själva guldåder: när man inte ens
reflekterar över själva läsakten utan bara hungrigt vänder blad. Ändå ska han
ibland krångla till det. I ”Renhet” finns exempelvis en 23-årig
telefonförsäljare som emellanåt pratar som en karaktär i en Woody Allen-film, i
konflikt med den episka samtidsrealism jag önskar Franzen var trogen.
Telefonförsäljaren i fråga är Purity ”Pip” Tyler, en av romanens
huvudkaraktärer. Hon nappar på en praktikplats hos The Sunlight Project – en
organisation som avslöjar hemligheter styrd av den DDR-födde visselblåsaren
Andreas Wolf – för att försöka ta reda på vem hennes pappa är.
Till
skillnad mot Franzens tidigare romaner verkar Pip inte dela blodsband med de
andra huvudkaraktärerna. En rörelse bort från de skildringar av dysfunktionella
familjer som är Franzens komfortzon. Det är klart att en författare ibland vill
utmana sig själv men att se hur Franzen ändå graviterar mot sin kärnberättelse
om kärnfamiljens sönderfall är frustrerande. Ett tydligt exempel är det
spännande partiet i ”Renhet” om den grävande nyhetsbyrån Denver Independent som
har korn på ett scoop om stridsspetsar, som dock snart hamnar i skymundan för
journalisterna Tom och Leilas relation.
Ett
annat exempel är delarna om Toms första äktenskap med konstnären Anabel som
ställt ensamt skulle kunna bli i klass med Leonard Michaels ”Sylvia”, en
fantastisk kortroman om destruktiv kärlek, men i ”Renhet” får samsas om
utrymmet med visselblåsarorganisationer, mord och DDR.
De
många sidospåren vävs dock ihop till en berättelse om det som dikterar
villkoren i såväl en totalitär regim som i en organisation som slåss för totalt
transparens: makt. ”Hemligheter var makt. Pengar var makt. Att vara behövd vad
makt. Makt, makt, makt: hur kan världen vara uppbyggd kring striden om något
som blir så isolerande och påfrestande när man får det?” som Pip tänker om
världens tillstånd.
Detta
är romanens röda tråd, som fästs i Östtyskland innan murens fall och spänner
till vår digitala tid. The Sunlight Project-frontmannen Andreas Wolf likställer
socialismen i det öst han växte upp i med internet. På samma sätt människorna där
inte kunde undgå socialismen kan vi, i vår del av världen, i dag inte fly
internet: det väldiga väsen som vet vilka filmer vi gillar och vilka våra
vänner är. Denna syn ringer genom boken, är dess ideologiska kärna, men inte
någonstans faller den uttalat internetfientlige Franzen för frestelsen att
genom Andreas eller någon annan börja predika.
Som
sagt kan vi inte undkomma internet, därför blir jag allt mer övertygad om att man
måste förhålla sig till det också i en uråldrig form som romanen, om den ska
fortsätta vara relevant. Franzen verkar medveten om detta, inte bara i
tematiken utan också i estetiken då han träffsäkert införlivar mejlväxlingar
och iMessage-konversationer i ”Renhet”, vilket i andra händer hade kunnat bli
pinsamt, som en oönskad förälder på en tonårsfest. Enligt författaren David
Shields sysslar Jonathan Franzen med en utdöende konstform, ”the dickensian
novel”. Och visst, det ser ut som hädelse i tweetsens tidsålder att skriva en
bok på nästan 600 sidor. Just därför tycker jag att det är härligt att någon gör
det.
Om
han renodlar ”Renhet”:s många förtjänster i sin vidare produktion kan Jonathan Franzen
– som skriver på en dator med igenlimmat nätkabeluttag – ironiskt nog bli en av
dem som för den traditionella romanen in i internetåldern.
(Publicerad i Skånes fria 6 november 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar