torsdag 2 juni 2016

Så skriver du den perfekta sommarboken

Mitt recept för att skriva en perfekt sommarbok är enkelt:
1) Lev och upplev
      2) Skriv ner och försköna
Knåda ihop till en deg som får jäsa ett tag innan den blandas upp med valfri historia.

Jag föreställer mig en alldeles särskild plats i himlen, typ en väldig uteservering, där det alltid är sommar och beresta och belevade författare (tänk Per Hagman) ständigt föser nyskrivna böcker till en över kafébordet. Men inte vilka böcker som helst.
För jag dras mot en viss typ av böcker när solen tycks ha epodopat sig och syrenerna blommar. Eller de kanske redan har blommat klart nu, det spelar ingen roll. Och det är just det som är grejen med de här böckerna. De behöver inte vara sanna eller exakta – det viktiga är att de förmedlar en alldeles speciell känsla. Av att vara på väg och att allt kan hända.
De utspelar sig inte sällan ”på kontinenten” och innehåller alkoholhalt som en likör ungefär. Jag har precis läst ut Birgitta Stenbergs självbiografiska ”Kärlek i Europa” om hur den unga Birgitta lämnar Sverige och åker till platser som Paris, Capri och Tunis för att försöka bli författare. Innan dess läste jag Per Hagmans ”Vänner för livet” där Sophie och Erik träffas i Nice efter ha flackat runt på varsitt håll i Paris och på franska Rivieran. Andra böcker i samma stil som jag genom åren plågat med solljus och sandkorn är exempelvis Patti Smiths ”Just kids” och ”Astragal” av Albertine Sarrazin. Jack Kerouacs ”På drift”/”På väg” är väl oundviklig att nämna här, även om man helst ska vara under 20 när man läser den, en omläsning är inte att rekommendera för den som en gång fått pulshöjning i hängmattan av de skildrade resorna genom USA och Mexiko.
Hur som helst drivs de här böckerna av den där känslan, av att vara på väg och att allt kan hända, vilket gör att de läses snabbt även om de är bibeltjocka och är spännande utan att innehålla mord. Även om dessa böcker inte behöver vara självbiografiska tror jag att känslan bara lyckas förmedlas av författare som själva varit med om snarlika äventyr.
Men sedan ska det upplevda förskönas när det nedtecknas. Med det menar jag inte att elände ska blundas för, men bort med petitesser som sandkorn mellan tårna, försenade tåg och röda solbrännor. Sådant hör verkligheten till och att själv göra äventyret är sällan lika fantastiskt som att läsa om andras. En plågsam lärdom som kommer när man släpat en rullväska till en adress man Google Maps-roamat fram och finner att den mytomspunna baren man förälskat sig i efter att den fungerat som elektrisk miljö i en bok visar sig ha förvandlats till turistfälla.

Så, se till att leta efter nyckelord som ”kontinenten” och ”kringflackande” när ni botaniserar på bibblan eller i bokaffären inför semestern. Men akta er för att förpliktiga sommarläsningen med personliga mål som ”jag ska läsa ut en bok i veckan”. Låt känslan bli drivkraft – precis som i en perfekt sommarbok.

(Publicerad i Blekinge Läns Tidning 1/6-2016)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar