onsdag 6 juli 2016

Enkel version av Knausgård

Den amerikanska litteraturtidskriften n+1 sparkar upp en ganska öppen satirdörr med en artikel bestående av så kallade hisspitchar (som i koncis och säljande) av Karl Ove Knausgårds ”Min kamp”:
”Författaren sitter vid sitt arbetsbord där han skriver. Han känner ingenting för det han ser utanför fönstret. Han tänker på det han skriver nu och det han ska skriva näst. Han andas in en enda gång. Han andas ut. Verkar detta intressant? Jag kan leverera 1429 sidor till ditt skrivbord lagom till middag.”
Tron på hisspitchen kan ses som emblematisk för det senkapitalistiska start up-USA. Det handlar om ett säljsnackets heliga Graal: att kunna förklara en produkt och dess värde på några sekunder. Rätt var det är står man där med en höjdare i hissen. Det sägs exempelvis att filmen ”Alien” såldes in till en Hollywood-producent med orden: ”Det är som ”Hajen”. I rymden.”

Vi (och Knausgård) ska nog vara glada att litteraturen än så länge ses som värd en längre resa än några våningar lodrätt.

(Publicerad i Aftonbladet 6/7-2016)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar