Den amerikanska
litteraturtidskriften n+1 sparkar upp en ganska öppen satirdörr med en artikel
bestående av så kallade hisspitchar (som i koncis och säljande) av Karl Ove
Knausgårds ”Min kamp”:
”Författaren sitter vid sitt
arbetsbord där han skriver. Han känner ingenting för det han ser utanför
fönstret. Han tänker på det han skriver nu och det han ska skriva näst. Han
andas in en enda gång. Han andas ut. Verkar detta intressant? Jag kan leverera
1429 sidor till ditt skrivbord lagom till middag.”
Tron på hisspitchen kan ses som
emblematisk för det senkapitalistiska start up-USA. Det handlar om ett
säljsnackets heliga Graal: att kunna förklara en produkt och dess värde på
några sekunder. Rätt var det är står man där med en höjdare i hissen. Det sägs
exempelvis att filmen ”Alien” såldes in till en Hollywood-producent med orden:
”Det är som ”Hajen”. I rymden.”
Vi (och Knausgård) ska nog vara
glada att litteraturen än så länge ses som värd en längre resa än några
våningar lodrätt.
(Publicerad i Aftonbladet 6/7-2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar