Förutsättningarna finns ju också att
göra en ganska välkänd story till sin egen – men i år räcker det inte ända
fram.
Trots
att regissören Nina Olsson skriver fint i programbladet om Robin Hoods relevans
i dagens samhälle där klyftorna ökar, är det nyskrivna materialet ganska mycket
medeltid. Inget fel med det – det passar väldigt väl på Kastellet med sina
murar. Och få stycken passar så bra för amatörteater i det fria som "Robin
Hood", som redan på 1400-talet framfördes av unga amatörskådespelare som
vandrade från stad till stad.
De
få uppfräschningar som gjorts – som att prins John säger sig ha gömt sina
besparingar i Panama – känns mest krystade. Desto piggare är att broder Tuck
blivit syster Tuck och Robins syster Rosanna fått större plats för att späda ut
testosteronet i rövarbandet i Sherwoodskogen.
Själv
har jag ett traumatiskt förhållande till "Robin Hood" sedan jag i
barndomen glatt satte Hollywood-versionen med Kevin Costner från 1991 i
VHS-spelaren (ja det var så man gjorde på den tiden) i tron att det skulle vara
som Disney. I stället: en avhuggen hand i första scenen. Här är det inte lika
våldsamt men varför inte helt rensa bort påkfajterna och svärden när man har
chansen? För inte tillför de något utan datoreffekter.
Om
man bortser från att både första (för mycket dialog) och andra akten
(karaktärerna kastar boll (?) lite för länge) börjar trögt är det annars bra
flow i berättandet. Och även den som aldrig stiftat bekantskap med
motståndsmannen i gröna trikåer kan hänga med. Som vanligt gör man det mesta av
spelplatsen: det händer saker överallt. Scenografin sitter och de befintliga
träden blir en gles men trovärdig Sherwoodskog. Även ljud och kostym levererar
och precis som förra året imponeras jag av flera i ensemblen. Victor Johansson
gör Prins John härligt fumlig och maktgalen och Maja Andersson leder skicklig
sin sherrymarinerade syster Tuck precis på rätt sida buskisträsket.
Befintlig
musik, övervägande rock, har fått ny svensk text (Judas Priest "Breaking
the law" blir till exempel "Pengapungen" i Prins Johns mun till
publikens förtjusning) vilket gör att after ski-känslan undviks. Sångnumren,
totalt fyra stycken, framförs habilt och skänker lagom mycket musikalkänsla.
Även om det finns bitar man önskar hade slipats på kan
historiens sensmoral om rättvisa tyvärr inte predikas nog gånger. Varför inte
under en sommarhimmel på Kastellet?
(Publicerad i Blekinge Läns Tidning 4/7-2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar