När jag ser Henrik Berggren på
Malmöfestivalen inser jag:
Jag måste skriva om ”Twin Peaks”.
Igen.
Skolstartstider. Semesterslutstider. Spaltcomeback-tider. Jag
valde mellan att skriva något om ”Sommar” i P1 eller om ”Twin Peaks”, den likaledes
comebackande tv-serien som i måndags gick i mål efter en drygt arton timmar
lång sprudlande psykedeliskt mysfest. Valet föll på det sistnämnda, den känns
mer aktuell, eller snarare på comebacken i stort, comebacken som konst.
Under hela säsongen av ”Twin Peaks” har jag chattat med kollegan
Christian Hylse (BLT:s David Lynch!) och på BLT:s webb kan man läsa våra listor
över våra favoritscener från säsongen.
Varför skriva ännu
en krönika om ”Twin Peaks”? Jag borde inte, upprepar mig kanske, men: det är kanske sista
gången Lynch lägger till en maska på den förunderliga väv som är ”Twin Peaks”.
Jag tycker den nya
säsongen har varit fantastiskt, men har ändå stört mig på att vissa
barnsjukdomar från 90-talet inte rensats bort. De enda svarta karaktärerna är presentatören på
musikbaren The Roadhouse – och en prostituerad. Fetischeringen av kvinnolik
fortsätter, den yngre FBI-agenten Tammy sexualiseras varje gång hon är med i
bild, för att nämna några exempel.
Till och med i en
serie där armar och vedträn kan tala verkar det vara främmande att kvinnor och
rasifierade skildras med taktkänsla. Beträffande representation hör nya
säsongen mer hemma på det 90-tal den föddes ur än 2017.
Med det sagt stod
anledningen till varför seriens återkomst berörde mig klart när jag såg Henrik
Berggren på Malmöfestivalen. Ofta är det svårt att avgöra vilka konstverk som
blir odödliga, tidlösa. Det som gör den förra Broder Daniel-frontmannen Henrik
Berggren och ”Twin Peaks” speciella är att de kommer tillbaka efter ett långt
uppehåll. Men inte som någon blek kopia, utan som något levande och rakt igenom
äkta. Och därmed bevisar att det är tidlös konst – den där odödligheten kickar
in framför våra ögon. ”I’ll see you again in 25 years” sa Laura Palmers ande i
gamla ”Twin Peaks”, som att David Lynch redan då visste. ”Soon I grow older”
sjöng Henrik Berggren i Broder Daniel 2003 och sjunger det igen på Stortorget i
Malmö en obegripligt regnig augustikväll 2017. Och han är äldre, plufsigare och
slitnare men har behållit sin stil och sin förmåga att sjunga de gamla orden
som om de var hans sista. Att köra gamla låtar är annars en nostalgifälla som
comebackande artister vill undvika och Henrik Berggren står ju faktiskt där
utan Broder Daniel. Men han bär upp det. Liksom David Lynch när han nu äntligen
får löpa sin visionära lina ut utan inblandning av giriga tv-chefer.
Det kräver mod att
komma tillbaka. Än mer mod att göra det genom att vara densamme – och visa att
den konst man än gång brann för är värd att återvända till, gång på gång.
Tidlös. Odödlig.
(Publicerad i Blekinge Läns Tidning 6/9-2017)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar