fredag 8 september 2017

Snabba ryck för Karlskronas nya filmfestival

En idé som på knappt sju månader gått från vision till verklighet.
– Alla som jobbar med film vet det att det brukar ta tid. På ett ja går det tusen nej, säger festivalgeneralen Henrik JP Åkesson.

Han är själv filmskapare och jobbar parallellt med att starta upp en regional fond för finansiering av filmer i Sydöstra Sverige.
– Jag jobbar hårt för filmindustrin i den här delen av landet.
Arbetet med att sjösätta Karlskronas nya filmfestival, som börjar idag och pågår tills på onsdag, har gått snabbt. Tanken på just en internationell filmfestival med fokus på Östersjöregionen har dock Henrik JP Åkesson haft länge. Det var en utveckling han hade hoppats på för en annan filmfestival, TellUs, som han arrangerade i Karlskrona 2007.
– Men andra året fick jag budgeten kapad. Jag ville inte sakta ner utan hade en femårsplan. År fem skulle den vara en internationell filmfestival med Östersjöfokus.
Fröet till Carl såddes när Max Dager blev ny kulturchef i Karlskrona förra året. Henrik JP Åkesson såg sin chans.
– Jag mejlade förvaltningschefen och bad att få träffa Max. Jag fick svar att han började i augusti och då fick jag ett möte hans andra arbetsdag.
Henrik JP Åkesson fick ombord Josef Kullengård som han träffat i Cannes och de båda åkte till Berlin och sålde in filmfestivalen – trots att finansieringen inte var helt klar.
– Jag spelade högt, säger Henrik JP Åkesson och skrattar.
Är du redo inför starten nu?
– Jag är alltid redo.
Han säger att idéerna fortsätter snurra men nu sparas de till nästa års festival.
– Carl 2017 är en pilot med en relativt låg budget, och jag känner en väldig stolthet över att den blir av. Nästa år kör vi på ”riktigt".  Festivalen kommer att fortsätta.
Under festivalen visas bland andra ”Jordgubbslandet”, som utspelar sig i Sölvesborg och "Becker – Kungen av Tingsryd" som utspelar sig i Tingsryd. Avslutar gör ”Tom of Finland” som visas utomhus vid Ristorgstrappan.
Vad tror du om vädret?
– Just nu är jag lite nervig men så länge det inte öser ner är vår ambition att köra.

Uthomhusvisning sker också bland annat på Kungsmarken med ”Farsan” på Panncentralen på måndag.

(Publicerad i Blekinge Läns Tidning 8/7-2017)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar