I
”Politiska fiktioner” som just kommit ut på svenska beskriver Joan Didion hur
den tidigare skådespelaren Ronald Reagan tog sig an presidentrollen som just en
roll. När en uppgift var slutförd på hans dagliga schema drog Reagan till och
med en pil mot nästa precis som på inspelningsscheman, skriver Didion.
Presidentkandidaten
Donald Trump är lika mycket tv-makare som affärsman, känd från
företags-gameshowen ”The Apprentice” som han var med och skapade och ledde i
flera år. Precis som Reagan använde sina erfarenheter av Hollywood utnyttjar
Trump kunskaper förvärvade i tv-världen. För fundamentet i en valkampanj är
samma som i ett tv-program: målgruppsanalysen. Vilka ska tittat på programmet?
Vilka ska rösta på mig? För att det man vill föra fram ska bli framgångsrikt
ska målgruppen vara månghövdad.
I
Didions bok spåras en modern politisk utveckling i USA där det för både
republikaner och demokrater handlat om att vinna en tydlig målgrupp: den
medelklass som alltid går och röstar, ”jaga där ankorna finns”. Här viker Trump
av i sin målgruppsanalys: han riktar in sig på de som vanligen inte röstar. Ett
slags verklighetens folk som tröttnat på det mesta och vill ha förändring. De
som ser på ”The Apprentice” i stället för att läsa Wall Street Journal. En
grupp som politikerna traditionellt sett struntat i. Hos dem går populismen hem
och denna målgrupp är nyckeln till valseger för Trump.
I
detta ljus fann jag det intressant att några av Trumps-anhängare velat erövra
ett för konservativa annars oantastligt område åt honom: konsten. Nyligen
arrangerade aktivisten Lucian Wintrich pro-Trump utställningen
#DaddyWillSaveUs, enligt honom den "första konservativa konstutställningen
i USA", skriver The New Yorker. ”Vi måste invadera konstvärlden"
förklarade Wintrich för en reporter inför utställningen som visades på ett
icke-namngivet galleri och livestreamades online.
Den självutnämnde "yttrandefrihetsfundamentalisten" Milo
Yiannopoulos, som stängts av från Twitter på grund av hat, badade i koblod
iklädd Trump-keps och pratade om "vad man inte får säga". På väggen:
en Apple-logga där det berömda äpplet bytts ut mot Trumps silhuett.
Ekobrottsanklagade Martin Shkreli, som blev ökänd när han genom sitt företag
gjorde priset på en aidsmedicin över 50 gånger dyrare, ställde ut ett inramat
piller.
"Detta är den nya punken – republikan det nya coola" avslutade
Yiannopoulos.
Om han får rätt kan han ha gjort Trump en björntjänst. Konst genererar inga
tittarsiffror – och brukar snarare vara slagpåse i populistiska utspel från
konservativt håll. Minns Kristdemokraten Göran Hägglunds känga mot kultureliten
och uppfräschning av Ny Demokratis gamla term ”verklighetens folk” 2009.
Det
är ingen slump att bortsett från ett enkätsvar i Washington Post från i mars är
det svårt att hitta några uttalanden om konst från mannen som vill bli USA:s
president i dag.
(Publicerad i Göteborgs-Posten 8/11-2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar