En man, en monolog och en musiker.
Mer behövs inte för att ge Kristian II kött och blod.
Det är som om Teater Kontur
beställt vintervädret till smygpremiären av ”Den olycklige danske prinsen” i
S:t Nicolai kyrka i Sölvesborg. För vad säger 1500-tal mer än en kall gammal
kyrka? För regi och manus står Margareta Skantze som tidigare tagit sig an
dramatiseringar av andra historiska personer. På scen: bara skådespelaren Johan
Westermark och riksspelemannen Astrid Selling.
Kristian II:s monolog börjar när
han avsatts som kung och skapar i samspel med musiken en stämning som förstärks
av kyrkans akustik. Johan Westerberg gör sin Kristian intensiv och lynnig. Som
man tänker sig en avpolletterad gammal maktspelare. Till en början känns det som
att lyssna på ett barfyllo som berättar om sin ungdoms bravader och flammor.
Men till skillnad från ett sådant har Johan Westermark en stark närvaro.
Kristian spelar upp scener för sig själv; karaktärer filtreras genom honom. När
han för första gången brusar upp och skriker sätter det direkt punkt för den
lite sömniga inledningen. Johan Westermark lyckas (precis som ett barfyllo)
vara både rolig och otäck. Och snart också sårbar. Om jag inte såg fel fällde
Westermark till och med riktiga tårar.
Kristian II kan ha varit
Shakespeares inspiration till Hamlet och det sägs att bilden av honom som
”Kristian Tyrann” skapades av Gustav Vasas pr-maskineri.
Men lite tyrann är ändå pjäsens
Kristian (liksom typ alla machiavelliska härskare någonsin). Han visar ingen
märkbar ånger för Stockholms blodbad utan verkar mest ledsen över att intågfesten
tar slut. Visst, sedan säger han att bilderna av huvudlösa biskopar följt honom
genom livet men han rättfärdigar sina handlingar med att det var för allas
bästa – och skyller ifrån sig.
Inflytelserika kvinnor har
historieskrivningen inte mycket för och det är därför utmärkt att pjäsen lyfter
fram hur den person vars omdöme Kristian satte högst var holländskan Sigbrit,
mamman till hans älskade älskarinna Dyveke.
Trots att monologen pågår i en
timme och 15 minuter blir ”Den olycklige danske prinsen” aldrig tråkig. Bara en
röst och musik får en att förnimma en svunnen tid – och skapar rent filmiska
scener av kyrkbröllop, stora fälttåg, grymma avrättningar och tysta sorgeskrik.
Maximerad minimalism.
(Publicerad i Blekinge Läns Tidning 3/11-2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar