Än så länge har
förhandssnacket mest handlat om den högerextrema tidningen Nya Tiders vara
eller inte vara.
Men som vanligt
när Bokmässan i Göteborg börjar närma sig tänker jag på de skygga författarna.
1968 utropade den franske författaren och litteraturforskaren
Roland Barthes författarens död. Om man tolkar honom bokstavligt fick han
tokfel. Sedan dess har hen snarare successivt blivit mer vital än någonsin. Hoppande
mellan uppläsningsturnéer, tv-morgonsoffor, sommarprat – och montrarna på
Bokmässan som börjar 22 september. Det är må hända en gammal spaning, men jag
tänker på det varje år vid den här tiden. Hur hade en författare som Emily
Brontë (som enligt nya uppgifter i The Guardian kan ha haft Aspergers syndrom)
klarat sig på mässgolvet?
Om författarna trivs där eller inte spelar ingen roll.
Liksom andra kulturarbetare tvingas de bli egenföretagare och entreprenörer med
en vara att sälja. Och marknadens hetaste vara är ett jag. Hellre en intressant
person än en bra text (allra helst båda delar, så klart). En utveckling som
medför andra krav på författaren än att bara skriva, som den amerikanske författaren Meghan Trifft påpekar i en artikel i
The Atlantic om att vara introvert i en allt mer social bokvärld. Att själva marknadsföra sin bok
på olika sätt är ett oundvikligt villkor när man blir utgiven. Och just evenemang
som bokmässan är bland de viktigaste skyltfönstren.
Att extroverta författare premieras är inget nytt. ”Historien har
inte varit generös mot skrivande enstöringar. Det är oftast en lukrativ
position först efter din framgång, och det fungerar bäst om du är en man.”
skriver Meghan Trifft.
I Triffts USA tycks utvecklingen, som alltid, ha gått längre än
så. Förra året inbringade Garth Risk Hallberg ett förskott på hisnande över 2
miljoner dollar för sin debut (!) ”City on fire”. Risk Hallberg kan säkert
skriva, han har gett ut prisbelönade noveller och undervisar i kreativt
skrivande på Sarah Lawrence College. Men förklaringen till dragkampen om hans
debut är snarare en annan. I en artikel om rekordförskottet i Fokus skriver
Madelaine Levy: ”mellan
raderna hör vi det vi får bekräftat om vi googlar: den unge familjefadern Garth
Risk Hallberg ser minst sagt bra ut på bild”.
Denna den allra ytligaste aspekten är dock bara strössel på
tårtan. Viktigast är att kunna tala för sig. En tendens som inte är unik för
litteraturen. I nästan
varje jobbannons dyker till exempel det vaga ”social kompetens” upp som en
efterfrågad egenskap. En formulering som egentligen säger: ”hellre en glad skit
som är en i gänget än en kuf som är bra på sitt jobb.”
Ett sådant samhälle och en sådan litteraturvärld är inte för
alla. Om vi inte börjar tänka utanför montern riskerar vi att gå miste om
litterära talanger som skräms av strålkastarljuset.
(Publicerad i Blekinge Läns Tidning 7/9-2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar