onsdag 7 september 2016

Knausgård dubbla budskap

På litteraturfestivalen Louisiana Literature i Köpenhamn premiärläser Karl Ove Knausgård ett stycke från ännu ej utkomna ”Om sommeren”, den fjärde och sista av hans årstidsböcker (i höst finns passande nog den första, ”Om hösten”, på svenska).
Det har alltså blivit en ny bokserie från mannen som efter sista delen av den autofiktiva sviten ”Min kamp” inte längre sade sig vara författare. Det var bara personan han behövde skapa sig för att skriva de böckerna han tog livet av, inspirerad av hur David Bowie gjorde med Ziggy Stardust, säger Knausgård när han intervjuas av Christian Lund på Parkscenen.
Men när man hör Knausgård läsa ur boken låter det väldigt likt ”Min kamp” och jag tänker att den där personan nog inte går att undkomma. Den är nog lika med Karl Oves skrivande jag. Något Knausgård själv berör när han säger att skriva delen i ”Om sommeren” som handlar om en 73-årig kvinna i Malmö var som att skriva om sig själv. Det får snacket om en persona man kan lägga ifrån sig att framstå som en persona. Bättre då att lägga korten på bordet som Carl-Henning Wijkmark senare gör på en annan scen, intervjuad av just Knausgård:

”Även om jag inte skriver självbiografiskt är grundmaterialet och utgångspunkten alltid mig själv"

(Publicerad i Fria Tidningen 31/8-2016)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar