måndag 5 september 2016

Superstjärnorna vänder sig till dikten

Var poesin har sin plats i den digitala tiden är en ständigt återkommande fråga. I USA tycks svaret vara: hos superstjärnorna.
I höstas sa basketspelaren Kobe Bryant farväl till sporten med en dikt (”Dear Basketball // From the moment // I started rolling my dad’s tube socks […] I knew one thing was real:// I fell in love with you.”) och i våras använde Beyoncé rader från den brittiska poeten Warsan Shire i sitt visuella album "Lemonade" (”She sleeps all day. Dreams of you in both worlds”).
Senast i raden att pusha poesin in i populärkulturen är Kanye West som i Frank Oceans tidning "Boys don't cry" – en del av lanseringen av hans nya album "Blonde" – publicerade en dikt om McDonalds: ”McDonalds Man // McDonalds Man // The french fries had a plan // The french fries had a plan // The salad bar and the ketchup made a band”.
I Paris Review lästes dikten nyligen som en liknelse vid klasskamp. 
Kanske är superstjärnornas hippa kapitalism kuvösen poesin behöver för att nå framtidens läsare?

Efter ”Lemonade” ökade försäljningen av Warsan Shires bok ”Teaching My Mother How to Give Birth” (utgiven på svenska som ”Lära min mor föda”, 2014 på Rastlös förlag) med 700-800 % och några veckor senare var den tillfälligt slut på Amazon, enligt Publishers Weekly.

(Publicerad i Sydsvenskan 4/9-2016)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar