Var poesin har sin plats i den digitala tiden är en ständigt
återkommande fråga. I USA tycks svaret vara: hos superstjärnorna.
I höstas sa
basketspelaren Kobe Bryant farväl till sporten med en dikt (”Dear Basketball // From the moment // I started rolling my dad’s
tube socks […] I knew one thing was real:// I fell in love with you.”) och
i våras använde Beyoncé rader från den brittiska poeten Warsan Shire i sitt
visuella album "Lemonade" (”She sleeps all day. Dreams of you in
both worlds”).
Senast i raden
att pusha poesin in i populärkulturen är Kanye West som i Frank Oceans tidning
"Boys don't cry" – en del av lanseringen av hans nya album
"Blonde" – publicerade en dikt om McDonalds: ”McDonalds
Man // McDonalds Man // The french fries had a
plan // The french fries had a plan // The salad bar and
the ketchup made a band”.
I Paris Review
lästes dikten nyligen som en liknelse vid klasskamp.
Kanske är superstjärnornas
hippa kapitalism kuvösen poesin behöver för att nå framtidens läsare?
Efter ”Lemonade” ökade
försäljningen av Warsan Shires bok ”Teaching
My Mother How to Give Birth” (utgiven på svenska som ”Lära min mor föda”, 2014
på Rastlös förlag) med 700-800 % och några veckor senare var den tillfälligt
slut på Amazon, enligt Publishers Weekly.
(Publicerad i Sydsvenskan 4/9-2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar