tisdag 28 juli 2015

Filmen som vittne


I fredags förra veckan släpptes de tre män som dömts för de uppmärksammade morden på tre åttaåriga pojkar i West Memphis, Arkansas 1993, efter att ha suttit inspärrade i 18 år. Frikännandet möttes säkert med jubel från de lobbygrupper som arbetat med att få männen frikända sedan 1996 då den HBO-producerade dokumentären Paradise Lost: The Child Murders at Robin Hood Hills hade premiär. Dokumentären väckte ett slumrande patos hos många som identifierade sig med de dömda männen; tre svartklädda och hårdrocksälskande outsiders i den mitt i bibelbältet belägna staden som dömts för mord trots få bevis. Materialet som dokumentärfilmarna haft tillgång till är så omfattande att man häpnar; allt från autentiska brottsplatsfoton till långa sekvenser med upptagningar från rättegången. Oskyldiga eller ej så är sannolikheten stor att trions huvudman Damien Echols hade varit avrättad utan Paradise Lost och de reaktioner den väckte. Ett exempel på vad en välgjord och nyanserad dokumentär kan åstadkomma. År 2000 kom en uppföljare och nästa år följer del tre.

(Publicerad i Sydsvenskan 27/8-2011)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar