tisdag 28 juli 2015

Twittervärld att skratta åt

Kontot familjeliv_txt har seglat upp som en ofta citerad Twitterfavorit och närmar sig i skrivande stund 10 000 följare på mikrobloggen.
Med lösryckta citat (”Klart jag inte tänker nacka min katt det e ju bara ett ordspråk”) hämtade från forumet Familjeliv – enligt beskrivningen på sajten ”Sveriges största mötesplats för vuxna, med fokus på familjelivet, föräldrar, graviditet och barn” – är det svårt att inte trycka på retweet.
Men vid närmare eftertanke döljer sig ett klassförakt i Twitterelitens raljans över de särskrivna forumdiskussionerna om sex, graviditet och barnuppfostran.
En intelligent blick genom fönstret på pöbeln utanför. Ett skrockande inifrån den lärda salongen. ”Se, så de beter sig”.
Jag erkänner mig själv skyldig och räknar till över 60 favoritmarkerade tweets från familjeliv_txt.
Men så plötsligt: en briljant idé i Twitterflödet som får mig att glömma skammen. Någon föreslår det motsatta. En tråd på Familjeliv med brottstycken från den märkliga värld som är Twitter.

Jag tror faktiskt att jag hade skrattat lika mycket.

(Publicerad i Aftonbladet 10/9-2013)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar