Kort
efter att den legendariske polske utrikeskorrespondenten Ryszard Kapuściński dött 2007 väcktes ånyo en slumrande debatt om sanningshalten
i hans reportage.
Belackare
ställde sig tveksamma till huruvida de möten och händelser Kapuściński återgav verkligen hade ägt rum, medan hans försvarare
hävdade att det inte spelade någon roll. Reportagen var ju så bra.
En
liknande debatt har under de senaste veckorna blossat upp i USA om en monolog
av skådespelaren och författaren Mike Daisey. Monologen behandlar situationen
för arbetarna i Foxconns (som tillverkar Apples Ipads) fabriker i Kina.
I ett
av monologens starkaste partier beskriver Daisey ett möte där han låter en
gammal man som fått sin hand förstörd i Foxconn-fabriken prova en Ipad för första
gången.
Ett
möte som i själva verket aldrig skett, vilket visat sig bara vara en av många
fabrikationer i Daiseys berättelse.
Följande
hade inte varit ett problem om Daisey hållit sig på teaterscenen, men monologen
presenterades som journalistisk och spelades upp i det amerikanska public
service-radioprogrammet This American Life.
I
samma fack som Daisey kan flera sentida exempel sorteras in. New York
Times-journalisten Jayson Blair fick sluta på tidningen 2003 sedan det bland
annat framkommit att hans rapporter från platser som Maryland och Texas var
författade i New York.
Den
nyutkomna boken ”Lifespan of a Fact” bygger på en mejlväxling mellan
författaren John D’Agata och Jim Fingal, faktagranskare på tidskriften The
Believer. Fingal fick i uppdrag att kontrollera D'Agatas non fiction-essä om en
tonåring som begått självmord i Las Vegas. Vid granskningen upptäckte han flera
faktafel, men när han upplyste D’Agata om dem blev han bemött med arrogans.
I ett
av sina mejl till Fingal skriver D’Agata att essän inte behöver kontrolleras då
han "tagit sig en del friheter, men ingen av dem är skadliga".
Bland
dessa ”ofarliga” friheter märks att han angett att det vid tidpunkten fanns 34
strippklubbar i Las Vegas (det verkliga antalet var 31) då det ”ger texten en
bättre rytm.”
Han
skriver också att tonåringen var den enda som hoppade från en byggnad den dagen
(vilket inte heller är korrekt) för att han ville att dennes död "skulle
vara mer unik".
I den
mörka historien om Mike Daiseys monolog i This American Life finns emellertid
ljusglimtar att skönja. Rob Schmitz, en pappaledig Kinakorrespondent för
Marketplace - ett annat amerikanskt public service-radioprogram - fattade
misstanke efter att ha hört avsnittet. Schmitz bedrev sedan ett klassiskt
gediget journalistiskt arbete; han pratade med Daiseys källor och kontrollerade
hans fakta varpå han upptäckte flera felaktigheter. This American Life gjorde
då avbön och ägnade ett helt program åt Schmitz avslöjanden och Daiseys egna
dementi. Programledaren Ira Glass förkunnade också att man aldrig borde ha sänt
Daiseys monolog i programmet.
Att
journalistiska haverier sker just nu – när mediabranschen befinner sig i
ekonomisk kris och anhängare till devisen "alla kan vara
journalister" allt jämt vinner mark – är särdeles problematiskt.
Historien
har lärt oss att när journalistiken varit hårt ansatt och kritiserats (oftast
av moraliska skäl) har räddningen varit etiken. Som när de första pressetiska
reglerna antogs och Pressens Opinionsnämnd bildades i Sverige 1916 i kölvattnet
av bland annat den så kallade ”Ljunglundska brevskandalen” som inträffade 1914
då Leonard Ljunglund, redaktör för Nya Dagligt Allehanda, kommit över privata
brev och använt dem i en politisk artikel.
I
dessa ekonomiska kristider måste fokus mer än någonsin ligga på det pressetiska
förhållningssätt som särskiljer den goda journalistiken från allt annat i
mediebruset. Om vi får en utveckling där publicister i en större utsträckning
hemfaller åt att publicera svagt faktaunderbyggda – om än fantastiska –
berättelser under journalistisk flagg, i ett desperat försök att vinna tillbaka
konsumenternas gunst, avskaffar journalistiken sig själv. En av de pressetiska
grundreglerna är som bekant att det som publiceras ska vara sant och relevant.
Daiseys berättelse om Foxconn-fabrikerna och de kinesiska arbetarna var
synnerligen relevant, men den var inte sann.
När
Ira Glass frågade Daisey om han oroat sig för att lögnerna skulle uppdagas
svarade han:
”Yeah, I mean, I was kind of sick about it.
Because I know that so much of this story is the best work I’ve ever made”.
Vi
lever i en tid då vem som helst kan publicera och sprida fabricerade
berättelser. Att däremot ge sig ut på fältet, konfrontera och registrera
sanningen för att ur det insamlade materialet sedan skapa en såväl sann och
belysande som rörande och tankeväckande berättelse, kräver en skicklig
journalist.
Alla
kan vara Mike Daisey, men alla kan inte vara Rob Schmitz.
(Publicerad i Aftonbladet 12/4-2012)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar