I
den senaste säsongen av Aaron Sorkins ”The Newsroom” köps nyhetskanalen serien
handlar om upp av en excentrisk IT-miljonär som snart börjar göra om kanalen i
enlighet med "det nya" (bland annat med en app där "fans"
kan uppdatera om var exakt kändisar befinner sig).
Scenariot
har klangbotten i verkligheten: Amazon-grundaren Jeff Bezos köpte förra året
Washington Post, en än så länge till synes smärtfri allians. Också andra har lockats
från ettor och nollor till trycksvärta, bland andra Chris Hughes (medgrundare
till Facebook och Mark Zuckerbergs rumskamrat på Harvard). Hughes köpte 2012 anrika
The New Republic, som fyllde 100 år i år, med fina löften om att satsa på
kvalitetsjournalistik. Så blev det inte. Nu står det klart att det kommande
numret ställs in sedan flera ansedda namn på tidningen, bland annat redaktören
Franklin Foer, hoppat av efter indikationer på att Hughes skulle sparka dem,
rapporterar New York Times.
I en
artikel i The New Yorker pekas The New Republics öde ut som en symbol för
journalistikens kris. Att tidskriften såg Chris Hughes som en frälsare liknar The
New Yorker-skribenten George Packer vid att branschen mår så dåligt att den nu
är som "en mus så rädd att den går till katten för kärlek."
Om det inte vänder snart är nog The New Republic inte den enda
publikationen som snarare skulle behöva ett av kattens nio liv…
(Publicerad i Kvällsposten 16/12-2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar