måndag 31 augusti 2015

Bokrecension: Jess Walter ”Alla dessa vackra nederlag”

Oj, här börjar det i uppförsbacke. Jess Walters ”Alla dessa vackra nederlag” verkar nämligen vara ännu en sturm & drang-roman om en känslig ung manlig romantiker som förläst sig vid universitetet i efterkrigstidens Europa. En historia berättad ungefär lika många gånger som det finns ”Wallander”-filmer.
Här handlar det om italienaren Pasquale som i början av 1960-talet återvänt hem, till en sömnig by dit turisterna aldrig hittar, och tagit över driften av ett litet hotell efter sin avlidna far. Den uttråkade Pasquales lugna tillvaro förbyts emellertid snart till något annat när byn får besök av filmstjärnan Dee Moray, i behov av konvalescens och en paus från den kaosartade inspelningen av mastodontfilmen ”Cleopatra” i Rom.
Men det blir bättre. För parallellt med den om Dee och Pasquale berättas en annan nutida historia, där vi får följa Claire som tröttnat på sitt jobb som produktionsassistent i Hollywood och i dessa avsnitt utkristalliserar sig berättandet i allmänhet och filmkonsten i synnerhet som en allt tydligare röd tråd i handlingen. Och i Claires förakt för det gamla fina Hollywoods förfall till förmån för dokusåpor och skräpfilmer bor en bitvis lysande satir över det samtida medielandskapet (bland hennes arbetsuppgifter finns att lyssna på folk som pitchar tv-format av typen ”vi filmar dejter för folk som fått diagnosen sexmissbrukare”).
Innan kopplingen mellan de historier som berättas parallellt blir tydlig känns det emellertid stundtals som om Jess Walter vittjat sin utkastlåda och sytt ihop två ofärdiga bokidéer till en. Men precis som några trådar i en vävstol till slut blir en vacker matta får han faktiskt ihop det, uppförsbacken planas ut, och jag börjar gilla ”Alla dessa nederlag” mer och mer. I sina bästa stunder (slutet!) är Walter snudd på uppe på samma nivå som skickliga amerikanska historieberättare i samma generation som Jonathan Franzen och Donna Tartt.
”Alla dessa vackra nederlag” växer alltså och även om han är snubblande nära undviker Jess Walter gång på gång att köra ner i det smetiga Hollywood-diket.

En balansgång som när jag tänker efter faktiskt även den mycket väl kan vara en del av satiren.

(Publicerad i Blekinge Läns Tidning 8/7-2014)