Bara en
kort stund efter det att kamerorna och tillropen från den samlade presskåren
tystnat och Svenska Akademiens ständige sekreterare Peter Englund försvunnit
bakom dörren i Börshuset i Stockholm plingar det till i min mejlinkorg. Det är
ett nyhetsbrev från en nätbokhandel som jag tydligen prenumererar på som
upplyser mig om att de saluför böcker av ”Alice Munro – årets nobelpristagare i
litteratur”.
Inte alls
konstigt, men det lämnar mig ändå med en avsmak. För nätbokhandeln är här inte
bara snabba, utan har riktat in sig på en tydlig målgrupp. De som aldrig läst
den 82-åriga kanadensiska författaren Alice Munro – enligt Svenska Akademiens
motivering ”den moderna novellkonstens mästare”– men likväl klickar på köp när
nyhetsbrevet kommer och hon associeras med nobelpriset i litteratur.
Att skaffa en
bok av den nya vinnaren blir ett frikort för de som kallar sig
litteraturintresserade, ett sätt att säga ”titta, jag har koll”. Inget fel i
att priset belyser ett kanske undangömt författarskap och skänker vinnaren lite
välbehövliga intäkter. Men hur många läser verkligen böckerna? Blir de inte
bara en bokrygg i en hylla? På samma gång en inredningsdetalj och ett kvitto på
intellektuell verkshöjd.
Med ovan sagt
har jag en uppmaning till Svenska Akademien: fortsätt på den inslagna vägen med
den relativt mediaskygge Munro och ge nästa års pris till Thomas Pynchon! Den
mystiske amerikanske författaren som inte ens låtit sig fångas på bild. Och som
faktiskt nämns i förhandssnacket år efter år. Han skulle förmodligen inte dyka
upp för att hämta priset och vilket porträtt skulle den där nätbokhandeln
använda i sitt nyhetsbrev?
Fast vid
närmare eftertanke var det längesedan Pynchon, nu 76, skrev bakom neddragna
persienner i ett minimalt rum i Kalifornien, till synes oberörd av att han
dubbats till stjärnskott på den postmoderna litteraturhimlen.
Jag läser i en
artikel i New York Magazine att han numera bor i en sexrumslägenhet värd på
Manhattan i New York. Gift med sin litterära agent och med en son på
privatskola. För Pynchons senaste bok ”Bleeding Edge” florerar just nu en
reklamtrailer på nätet.
Och nobelpriset
i litteratur har väl långt innan de elektroniska nyhetsbrevens tid varit
kopplat till pengar? Ryktas det inte om att Karl Axel Karlfeldt fick priset
postumt 1931 för att hans efterlevande skulle kunna betala sina skulder till Akademiledamöterna?
Och finns det inte även ett rykte om att Jean-Paul Sartre, som avböjde priset
1964, senare ska ha ändrat sig när han fick reda på att det rörde sig om en
prissumma och försökt hämta det i efterhand? Minns också ifjol då beslutet att
ge priset till Mo Yan följdes av jävsanklagelser mot Akademiledamoten Göran
Malmqvist som översatt flera kommande verk av den den kinesiske författaren.
Så nej, det är
nog oundvikligt. Nobelpriset i litteratur är pengar. Tillkännagivandet ett
jippo. Och även litteraturen bortom topplistorna och deckarna är i mångt och
mycket kommers.
Jag får väl i
stället se till att avsluta min prenumeration på nyhetsbrevet lagom tills den
där oktobertorsdagen nästa år.
(Publicerad i Blekinge Läns Tidning 11/10-2013)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar