Ibland
oroar jag mig för den svenska litteraturen. Detta då jag tycker mig se hur
avståndet mellan ytterligheterna växer. I ena änden blir allt blott
underhållning och i den andra återfinns en litteratur som blir som opera eller
balett, en konstform för en liten krets av redan invigda.
Med
”Den andra kvinnan” ger Therese Bohman mig hopp. För det är befriande att en
svensk samtida författare vågar välja mittfåran; ingenmanslandet mellan
abstrakt poesi och topplistornas deckare och självbiografier.
Den
namnlösa huvudpersonen i ”Den andra kvinnan” arbetar som timvikarie i
sjukhusets storkök och vill uppåt, inte nödvändigtvis klassmässigt men
intellektuellt, och söker sig till konsten.
En
litterär arketyp (hon är även flanör), men det känns faktiskt också befriande –
inte bara för att huvudpersonen i det här fallet är kvinna – utan för att det
konventionella blir allt mer okonventionellt.
Snart
dras huvudpersonen in en romans med en gift läkare, samtidigt som hon glider
allt längre ifrån sin bästa vän. Mitt i allt funderar hon över litteraturens
tillstånd och får stundtals ”Den andra kvinnan” att likna ett inlägg i
kulturdebatten. Här finns stycken där huvudpersonen drar lans mot litteratur
som blir alltför uppenbart politisk, manifesterat i hennes förakt mot kurskamrater
på en skrivarskola som hon tycker tror sig skriva på uppdrag av någon annan.
Hon har också svårt att engagera sig i texter av de med högutbildade föräldrar
med statusyrken (”hur svårt kan livet vara egentligen, när det alltid finns ett
skyddsnät”), men vill inte heller läsa socialrealism (”det irriterar mig när
bästsäljande arbetarklasskildringar beskriver social misär, så behöver det inte
vara”).
Det
är inget nyskapande som Therese Bohman har skrivit. ”Den andra kvinnan” skulle
(bortsett från referenser till typ sms) lika gärna kunna ha skrivits på
1800-talet. Och det är just det som gläder mig.
För
vi behöver ett vitalt litteraturklimat där alla typer av berättelser får rum.
Även till synes otidsenliga som berättar det redan berättade. Det ligger en
fara i om ovan nämnda polarisering mellan fin- och ”fullitteratur” fördjupas. Om
litteraturens gränser blir snävare och får unga med skrivambitioner att
förlamas av känslan av att allt redan skrivits eller tro att de måste komma
från en viss bakgrund eller ha varit med om något unikt för att bli utgivna.
”Bara
skriv vad ni vill skriva, annars är det ingen poäng med att skriva” som
huvudpersonen i ”Den andra kvinnan” tänker men aldrig säger till de där
kurskamraterna på skrivarskolan.
(Publicerad i Blekinge Läns Tidning 27/8-2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar