måndag 31 augusti 2015

Bokrecension: Joyce Carol Oates "De fördömda"

Mer än 30 år efter ”Bellefleur” återvänder Joyce Carol Oates till den gotiska skräckromangenren. I hennes nya roman ”De fördömda” kretsar handlingen kring en förbannelse som tycks hemsöka societeten i Princeton, New Jersey 1905.
Med avstamp i fakta och verkliga personer – bland karaktärerna syns bland andra Woodrow Wilson (då rektor på universitetet i Princeton, sedermera USA:s president) och författaren Upton Sinclair – har Oates låtit fantasin flöda fritt och kokat ihop denna roman. Resultatet: ett koncentrat av amerikansk 1900-talshistoria utspätt med minst sju delar skrönor.
Det hela är uppbyggt som en sammanställning gjord av en fiktiv historiker, komplett med dennes efterskrifter och utförliga fotnoter (som ibland löper över nästan en sida). ”Upphittade” brev och dagböcker som återges i sin helhet och infogas mellan kapitlen stör dock emellanåt läsrytmen, liksom det aningen för rika persongalleriet.
De bästa delarna är enligt min mening i stället de om Upton Sinclair, den unge författaren som uppfylld av socialistiskt patos och revolutionära drömmar skriver 15 timmar om dagen, på en gård belägen bara några kilometer från Princeton. Och av Sinclairs tankar kan nog också ”De fördömda” sägas eka: det är ju som sagt de bättre bemedlade som drabbas av den mystiska förbannelsen.
”De fördömda” är inget storslaget verk, inte något nydanande, utan ett gammalt hederligt gediget romanbygge. Oates visar att man faktiskt kan få sig en – om än en i detta fall aningen friserad – historielektion även i en genre som brukar räknas till underhållningslitteratur. Hon har så att säga rört ner vitaminer i glassen. I ”De fördömda” berör Oates orättvisorna i det tidiga 1900-talets USA – som den alltjämt närvarande rasismen, de bråddjupa klassklyftorna och kvinnoförtrycket – samtidigt som hon berättar en spännande historia om demoner och förbannelser.
Ständigt nobelpristippade Joyce Carol Oates påfallande berättarlust och hantverksskicklighet för tankarna till japanen Haruki Murakami, en annan av spelbolagens återkommande favoriter till priset. När årets nobelpris i litteratur nu gick till kanadensiska Alice Munro är nog dock den nordamerikanska kontinenten brännmärkt av Svenska Akademien ett tag framöver, vilket inte talar till 75-årige Oates fördel. Om hon nu någonsin på allvar funnits med i diskussionerna, en vanlig åsikt är ju som bekant att hon är för kommersiell för att få priset.

Men hur som helst tror jag att den hittills oerhört produktiva Joyce Carol Oates kommer att fortsätta berätta historier. Och inte mig emot. För det är hon väldigt bra på.

(Publicerad i Blekinge Läns Tidning 29/10-2013)